viernes, 14 de febrero de 2014

La ciudadanía, la reforma migratoria y los caminos


El camino hacia la reforma migratoria se compone de varios caminos. Este artículo examina las estadísticas y presenta un mapa básico.

¿Qué quiere decir “camino hacia la ciudadanía”?

No hay una definición oficial, pero se entiendo como “un proceso o serie de procesos que le permite a un extranjero avanzar hasta poder solicitar la naturalización o la ciudadanía estadounidense”.




Según los informes del gobierno referentes al año 2012, más de 757 mil personas se convirtieron en ciudadanos estadounidenses. Los países más representados fueron México (102 mil), las Filipinas (45 mil), la India (43 mil), la República Dominicana (33 mil) y China (32 mil).

Como promedio, los nuevos ciudadanos pasan siete años como residentes permanentes. En el sistema actual, los extranjeros suelen poder solicitar la ciudadanía después de cinco años de residencia permanente, tres años en casos de matrimonios con ciudadanos estadounidenses. Normalmente el “camino hacia la ciudadanía” pasa por la residencia permanente.

Muchos hablan sobre el “camino hacia la ciudadanía” de la reforma migratoria. Se refieren al camino contemplado en la propuesta que salió aprobada en el Senado el 27 de junio de 2013. Ese camino duraría 13 años, más que el doble de largo del camino que existe en el sistema actual.

Algunos han sugerido en el contexto de la reforma migratoria que lo importante no es el “camino hacia la ciudadanía” sino el “camino hacia la residencia permanente”. Con una residencia permanente en el sistema actual, el extranjero ya está en el camino hacia la ciudadanía, uno que dura cinco o tres años.

Parece ilógico el camino de 13 años del Senado. Lo que ocurre es que los indocumentados tendrían que pasar 10 años con estatus probatorio o provisional antes de entrar en el camino actual hacia la ciudadanía. El “camino hacia la ciudadanía” depende de la perspectiva y las circunstancias de uno.

¿Cuál es el camino hacia la residencia?




En 2012, más de 1,031 mil personas consiguieron la residencia permanente. Más de 680 mil consiguieron la residencia por familia, un camino abierto a los extranjeros que tienen parientes cercanos que son o ciudadanos o residentes permanentes. Más de 150 mil consiguieron la residencia después de haber pasado tiempo con el estatus de refugiado o asilo. Casi 144 mil personas consiguieron la residencia a través de sus trabajos, la gran mayoría de los cuales requerían estudios avanzados o capacidades extraordinarias. Otros caminos más estrechos hacia la residencia existen para los que ganan la lotería de visados (¡Ojo! muy pocos hispanos son elegibles para esta lotería) y los que ganan la suspensión de deportación en las cortes migratorias (¡Ojo! este es un proceso difícil y arriesgado).

Puntos finales:

Según estadísticas publicadas por el gobierno el verano pasado, 13.3 millones de personas viven aquí con la residencia permanente. Más de 8.7 millones son elegibles para la ciudadanía. ¿El camino? Fácil, no – Asequible, sí. Los solicitantes tienen que cumplir con requisitos de estancia, conocimiento del inglés y cívica, y buen carácter moral. La ciudadanía facilita la participación plena.

En la reforma migratoria, están contemplados programas para ayudar a los residentes permanentes conseguir la ciudadanía. El camino hacia esa reforma pasa por el debate sobre como definir el programa de legalización para los indocumentados. Se queda pendiente la cuestión si esa legalización contendrá un “camino hacia la ciudadanía”.

martes, 11 de febrero de 2014

‘Transmormon’ film by OHO Media, VideoWest part of Big Sky Film Fest competition slate


Fronteras inteligentes thanks Les Roka for this review of 'Transmormon':

‘The most striking thing about the crowd is their ordinariness: just a bunch of earnest suburban moms and dads, accompanied by young children still so androgynous-looking that the trans kids are indistinguishable from their non-trans siblings.’ -- Sabrina Rubin Erdely, Rolling Stone Magazine, Nov. 7, 2013


Eri Hayward, the young Utah woman at the heart of the short film ‘Transmormon’ – a magnificently understated statement of human sincerity and spirituality – articulates perfectly the epiphany of her story. ‘I don’t think I succumbed to my body. I think I succumbed to my spirit and what it needed.’

‘Transmormon,’ an OHO Media production directed by Torben Bernhard and featuring the work of collaborators Travis Low and Marissa Lila, will be part of the Big Sky Award competition slate at this year’s Big Sky Documentary Film Festival, which runs Feb. 15-23 in Missoula, Montana.

The film emerges as a prominent piece of story-telling as the transgender movement has reached a watershed moment of awareness throughout the entire nation. Filmed last summer in Orem, Utah, ‘Transmormon’ features Hayward, a woman in her twenties, just days before she traveled to Thailand for her sexual reassignment surgery.


The film was produced under the auspices of the VideoWest venture sponsored by the KUER public broadcasting station in Salt Lake City and Doug Fabrizio’s RadioWest program.

However, as central as Eri’s journey from male to female matters in the 15-minute film, the pure demonstration of unconditional, affirmative love and the aspiration for spiritual acceptance within the Mormon faith from Eri’s parents and loved ones envelops and deepens the takeaway themes from ‘Transmormon.’

The film is disarming in its naturally unfolding capacity to change mindsets. On one hand, it stands to unsettle and certainly frighten the keepers of the status quo who are determined to take a divisive, increasingly ugly cultural war to a bitter end. On the other hand, the film brings forward the stories of Eri and other transgender individuals as real loving people that eradicate the once mainstream yet absurd stereotypes that The Atlantic’s Conor Friedersdorf described once as serving to frame ‘abstract others who are easily stigmatized and demonized by virtue of being made into untested caricatures.’

Prior to filming, which began during last year’s Independence Day holiday period, Bernhard had read an extended blog post by Eri’s father [Ed Hayward] along with a recently published interview with Eri. ‘The comfort in telling their story is partly a product of the struggles they have faced as a family,’ Bernhard explains. ‘Our fifteen-minute film shares a small fraction of a multiple-year process to come to acceptance with Eri’s gender. When people have confronted misunderstanding for years, yet have the desire to communicate their experiences, I think they learn to relate their stories to those who will listen. I knew they had clearly articulated their stories before, so I saw my job as simply making them feel comfortable and trust us enough to freely share their experiences with the cameras on. They were extremely warm and opened up to us almost immediately all while preparing to leave the country in a matter of days for Thailand.’



The making of ‘Transmormon’ coincided with numerous development in the transgender movement. Last summer, California Gov. Jerry Brown signed the nation’s first statewide law dealing exclusively with rights for transgender students, which went into effect last month. Likewise, legislation or court cases in at least three other states – Maine, Massachusetts and Oregon – extended similar sorts of rights protections. Also, in a case followed across the country, the Colorado Civil Rights Division ruled a Colorado Springs school district had violated six-year-old Coy Mathis' rights by denying her access to the girls' restroom. Focusing on the growing number of pre-teen children who are going through gender transitioning, the American Psychological Association and the American Academy of Pediatrics disavowed the previously accepted forced-conformity approach for gender-dysphoric children. 

However, ‘Transmormon’ transcends the sociopolitical boundaries, becoming an outstanding example of how art truly can be transformative on a major social issue without injecting politics. In the film’s last five minutes, the more elemental lesson comes into focus. A family seeks to sustain its allegiance of faith, hoping the church will reconsider its stance barring some members from participating fully in the rights accorded to all Mormons of good standing. Eri's story, of course, comes from courage - not just from her but also quite impressively from her family.

The most compelling undercurrent in ‘Transmormon’ arising without explicit articulation but more powerfully through the story of Eri and her family is that the bloc of diehard sincere traditionalists is shrinking at an accelerating pace. The fight to block acceptance has ended because an exceptionally overwhelming majority of families now readily identify with Eri's family as a loving, faith-abiding example that would be welcomed in any denomination.

‘I believe that the most powerful stories are already charged, by their very nature, with the richness of the broader political dialogue,’ Bernhard explains. ‘I think the greater challenge is finding the stories that innately illustrate the existing tension. The stories that most interest me, and the one's I aspire to tell, are the ones that are packed with meaning otherwise contrived. The camera is an excuse to invite myself into their lives so I can learn from them. Once I'm there, it’s important for me to attempt to approach the stories people share without judgment. I want to understand what their experiences are like for them.’



Bernhard, Lila, and Low were assisted by Andrew James, a Salt Lake City filmmaker who is completing the much anticipated feature-length “Street Fighting Man’ documentary about residents in a Detroit neighborhood. Music for the short was provided by Ryan Morse, Gillicuddy, Bill Wolford, and Pitx. The score is full of smart choices – a crisp, clean, minimalistic collage with an especially appealing bit of acoustic guitar.

This is the fourth straight Big Sky appearance for the OHO Media creative team. In each of the three previous appearances, films from the forthcoming Lost and Found Series were featured – a collection of five short films representing stories from Missouri, Utah, and Thailand.

‘Transmormon’ will screen Monday, Feb. 17, at 10 a.m. at the Wilma 1 venue. For more information about the festival see http://www.bigskyfilmfest.org/bsdff/ and for OHO Media, see http://vimeo.com/ohomedia.

lunes, 10 de febrero de 2014

Reforma migratoria: Una estrategia


La reforma migratoria sigue en marcha, pero hay mucho juego político. Se destacan tres puntos fundamentales sobre la reforma migratoria:

1. Unos mecanismos en la frontera y el interior para mejorar el respeto hacia la ley.
2. Un sistema de visados más ágil.
3. Una programa de legalización o deportación.

El punto tres es el obstáculo más importante. A estas alturas, casi nadie señala la deportación como una solución factible. Sin embargo, muchos republicanos resisten cualquier programa de legalización.

En la propuesta del Senado que se aprobó en junio de 2013, existe un ‘camino hacia la ciudadanía’ para los indocumentados calificados. Es un camino de 13 años. En el sistema actual, el camino hacia la ciudadanía dura 5 años para las personas que consiguen la residencia permanente. El camino dura solo 3 años para los residentes casados con ciudadanos estadounidenses.

Por lo anterior, se puede etiquetar el ‘camino hacia la ciudadanía’ del Senado como un camino largo, y por supuesto, costoso. Aunque creo que sería triste una legalización sin camino señalado hacia la ciudadanía, sospecho que el ‘camino hacia la ciudadanía’ tiene su base más en la política que en la sustancia. La prioridad inmediata es una legalización rápida y eficaz.

A pesar de las dificultades, vale la pena seguir abogando a favor de una reforma migratoria. La participación cuenta. Utah ha intentado venderse como eficaz y amigable. Si Utah verdaderamente apoya una reforma migratoria, los representantes del estado debería esforzarse en buscar una solución en la Cámara de Representantes. Ahora, los cuatro representantes, tres republicanos y un demócrata, forman parte del problema. Sus números son:

Rob Bishop (R): 202-225-0453
Chris Stewart (R): 202-225-9730
Jason Chaffetz (R): 202-225-7751
Jim Matheson (D): 202-225-3011

El mensaje es sencillo: Los indocumentados forman una parte de nuestra sociedad. Aportan a la economía. Son dedicados a sus familias, sus trabajos y a nuestro estado. Ya es hora de reparar el sistema migratoria y permitir a los calificados legalizar su estatus. Eso ayudaría la seguridad pública y la economía. También iría conforme con los valores de los cuales estamos orgullosos.

Undocumented immigrants form part of our society. They contribute to the economy. They are dedicated to their families, their jobs and our state. It is time we fixed our immigration system and permitted the qualified to legalize their status. This would help public safety and the economy. In addition, it would be consistent with the values of which we are proud.

Puntos finales: Estoy de acuerdo con una parte de la crítica de Obama: él debería haber impulsado una reforma en 2009. Sin embargo, en 2014, parece ilógico culpar a Obama por el estancamiento de la reforma. Son los republicanos en la Cámara de Representantes que han bloqueado las votaciones. Tiene ese poder a causa de las últimas elecciones, pero existen muchas contradicciones, incluso hipocresía. Es cierto que Obama ha deportado a mucha gente, pero los republicanos postularon a un candidato que prometía hacer incluso más. Aparte, muchas de las deportaciones han ocurrido a causa de leyes mucho más estrictas a nivel estatal, en buena parte en los estados controlados por republicanos.

Algunos republicanos señalan una desconfianza en Obama porque él no cumple con sus responsabilidades enmarcados en el sistema migratorio. O sea, los republicanos no confían en Obama. Los republicanos quieren más deportaciones antes de ponerse de acuerdo con una reforma migratoria.

La reforma migratoria es la prioridad en este momento. Si la reforma de verdad fracasa durante los próximos meses, la abogacía debería exigir a Obama una expansión de la acción diferida para proteger a más gente de las deportaciones.
Blog Information Profile for alvarezkjarsgaard